Paleo dieta | Mitybos planas
Asmeninis mitybos planas

Paleo dieta

Paleo dietos racionas
Paleo dietos racionas

Paleo dieta – senovinė, kitaip dar vadinama pirmykščių žmonių mitybos dieta. Paleo dietos metu maitinsitės taip, kaip maitinosi mūsų protėviai. Šią dietą kiti dar vadina Akmens amžiaus dieta.  Graikiškai (palaios – reiškia senovinį). Šią dietą dar dažnai vadina gyvenimo būdu, nes pradėjus jos laikytis mitybos įpročiai turi būti pakeisti visam laikui. Laikantis šios dietos svarbiausia maitintis neperdirbtu maistu, kuris randamas gamtoje. Paleo dietos sumanytojai ir jos besilaikantieji tvirtina, kad gerbia ne tik gamtą, bet ir save, nes atsisako visų konservantų, maisto priedų, kurie dažnai grasina baisiomis ligomis: vėžiu, diabetu, nutukimu, širdies ir kraujagyslių ligomis.

Nevartotini ir vartotini produktai

Laikantis Paleo dietos  reikia atsisakyti: grūdinių ir ankštinių produktų, cukraus ir nerafinuoto cukraus, dirbtinių saldiklių, pieno produktų, apdirbtų ar perdirbtų produktų. O valgyti galima: žuvį ir mėsą, kiaušinius, daržoves, vaisius, aliejus, sėklas, įvairiausius riešutus. Visas valgomas maistas turėtų būti kiek įmanoma natūralus, neapdorotas, geriausia – ekologiškas.

Paleo dietos mityba

Yra ne vienas Paleo dietos mitybos variantas, tačiau labiausiai paplitęs yra tas, kurį sudaro žuvis, mėsa, šiek tiek mažiau daržovių, toliau vaisiai, tuomet riebalai, o mažiausiai reikėtų vartoti riešutų ir sėklų. Kadangi dauguma mitybos specialistų ir dietų sudarytojų mitybos pagrindu daro daržoves, o baltyminį maistą (pvz., mėsą) laiko sukeliančia netgi sveikatos problemų. Paleo dietos šalininkai mano, kad visas maistas, kurį valgome kelia didesnius, ar mažesnius uždegimus. Vieni produktai silpnus, kiti – stipresnius. Kadangi žmogaus organizmą saugo imunitetas, jis reaguoja į visus organizmo „įsibrovėlius ir paleidžia antikūnus, kad uždegimas nesukeltų sveikatos problemų. Suvalgius žuvies ar mėsos mūsų imunitetas praktiškai nereaguoja, nes gyvuliniai baltymai yra savo sudėtimi labiausiai panašūs į žmogaus organizme esančius baltymus. O valgant grūdinius, ankštinius ar kitaip perdirbtus maisto produktus imuninė sistema juos supranta, kaip svetimkūnius, potencialiai galinčius pakenkti žmogaus sveikatai, todėl skiria visą energiją apsaugai nuo šių „svetimkūnių“. Taigi, sočiai pavalgius grūdinio maisto dažnai imame jaustis pavargę, apsunkę ir neenergingi.

Keturios svarbios taisyklės laikantis Paleo dietos

  1. Geras maistas turi skatinti sveiką psichologinį atsaką. Kitaip tariant, maistas neturi skatinti norėti jo valgyti be saiko vien dėl to, kad jis skanus. Pavyzdžiui, paragavus šokolado ar saldžių sausainių, šių gaminių norisi vis daugiau, bet ne dėl to, kad esame alkani, o dėl to, kad šis maistas nesukelia sotumo ir sukelia priklausomybę.
  2. Maistas turi skatinti hormonų atsaką. Perdirbtas maistas greitai tampa gliukoze, o kai išskiriamas per didelis hormonų kiekis ir mes greičiau pasijaučiame išalkę, stengiamės tą alkio jausmą „nugalėti“, dėl to kaupiasi kūno riebalai, dažnai pasireiškia stresas imame, jaustis sudirgę ir išvargę.
  3. Sveikas maistas turi skatinti gerųjų bakterijų gamybą žarnyne, o ne jas žudyti.
  4. Maistas neturi versti mūsų imuninės sistemos kariauti su savo organizmu.

Pavyzdinis dietos meniu

Pusryčiai
  • Pirmasis dienos valgis turi būti sotus ir skanus. Pradedant dieną save galima palepinti uogomis ir riešutais, taip pat galima pridėti obuolių bei kriaušių. Taip apsirūpinsite energija visai dienai.
  • Galima valgyti truputėlį dietinės mėsos ir išgerti puodelį kavos be cukraus.
  • Nors akmens amžiaus žmonės negerdavo kavos ir arbatos, tačiau šiuos produktus galima vartoti. Tiesa, reikia jausti ribas.
Priešpiečiai
  • Šis užkandis tai obuolys, gabalėlis liesos mėsos ir stiklinė negazuoto vandens.
Pietūs
  • Žmogaus, kuris laikosi Paleo dietos, pietūs sudaromi iš salotų, kuriose yra alyvuogių aliejumi pagardintos daržovės. Taip pat pietums priklauso gabalėlis liesos mėsos žuvies ir stiklinės vandens.
Pavakariai
  • Pavakariams, kad neperalktumėte prieš vakarienę, galima suvalgyti norimų vaisių ir šiek tiek mėgstamų riešutų.
Vakarienė
  • Vakarienei: suvalgykite daržovių salotų ir orkaitėje keptos riebios žuvies.
Prieš miegą
  • Užkandžiauti prieš miegą nebūtina, tačiau jei labai norisi, suvalgykite kelis riešutus, apelsiną ir išgerkite paprasto vandens.